Siirry sisältöön
Oppilaan tuki

Oppilaan tuki

SYK:ssa hyvä arki edistää oppilaiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta. Opiskeluympäristö on terveellinen, turvallinen ja esteetön. Opettajat, rehtorit, opinto-ohjaaja, kouluterveydenhoitajat, kuraattori, psykologi, koulunkäyntiavustajat sekä muu koulun henkilökunta ovat vastuussa koko kouluyhteisön hyvinvoinnista. 

Terveydenhoitajat, kuraattori, psykologi

Opinto-ohjaajat ja erityisopettajat

Nuorten psykososiaalisen tuen palvelut Helsingissä

Oppilashuoltoryhmä

  • Vastaa koulun oppilashuollosta.
  • Ryhmään kuuluvat perusopetuksen rehtori, lukion rehtori, psykologi, kuraattori, terveydenhoitajat, opinto-ohjaajat sekä erityisopettajat.
  • Kokoontuu lukuvuoden aikana kerran viikossa.

Erityisopetus ja oppimisen tuki SYK:n peruskoulussa

  • Oppimisen tuki kuuluu kaikille tukea tarvitseville. Peruskoulussa pääpaino on ryhmämuotoisessa tuessa. Aineen- ja luokanopettajat antavat ensisijaisesti tukiopetusta tilanteissa, missä oppilas on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan.
  • Luokka- ja ryhmäkohtaista oppimisen tukea suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä luokan- ja aineenopettajien kanssa.
  • Erityisopettajat ovat osa yhteisöllistä opiskeluhuoltoryhmää, jonka tehtävänä on mm. koko koulun tason yhteisöllinen hyvinvointityö.
  • Erityisopettajat voivat tukea oppilaita joustavasti yksin, pienryhmässä tai luokassa. Koulussamme ei ole erityisluokkia.
  • Erityisopettajat voivat suunnitella oppilaiden yksilöllisiä opetusjärjestelyitä esimerkiksi silloin, kun oppilaalla on lukivaikeutta, matematiikan oppimisen haasteita, tarkkaavuuden haasteita, sosiaalis-emotionaalisissa ongelmia, toiminnanohjauksen haasteita tai neuropsykiatrisia pulmia.
  • Erityisopettajien työhön kuuluu opiskelun ja oppimisen taitojen ohjaaminen sekä hahmottamisen ja muistin vaikeuksissa tukeminen. Yläkoulussa 7. ja 9. luokilla voidaan oppilaalle tehdä tarpeen mukaan yksilöllinen lukitesti.
  • Mikäli joustavasti tarjottu ryhmämuotoinen opettajien ja erityisopettajien antama tuki ei riitä, voidaan oppilaalle tehdä oppilaskohtaisen tuen ja erityisopetuksen hallintopäätös.
  • Oppilaiden pieniinkin ongelmiin varhainen puuttuminen on tärkeää. Ole rohkeasti yhteydessä lapsesi luokkatason erityisopettajaan, jos sinulla on lapsen oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyvää huolta.

Opinto-ohjaus

  • Ohjaa kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa.
  • Auttaa ratkomaan oppilaiden henkilökohtaisia ongelmia ja sopeutumisvaikeuksia.
  • Perehdyttää jatko-opintoihin sekä työelämään.
  • Opettaa käyttämään keskeisiä tietolähteitä sekä yhteiskunnan tarjoamia ohjaus-, neuvonta- ja tietopalveluja.

Kouluterveydenhoito

  • Terveystarkastus järjestetään luokkien 3–9 oppilaille kerran vuodessa, lääkärintarkastus 5. ja 8. luokkien oppilaille.
  • Koulupäivän aikana annetaan ensiapu koulutapaturmissa ja äkillisissä sairaustapauksissa sekä tarvittaessa ohjataan joko terveysasemalle tai sairaalaan poliklinikalle.
  • Koulun tapaturmavakuutus kattaa tapaturmat, jotka sattuvat koulussa tai koulumatkalla.
  • Perusopetuksen oppilaiden hammashoito hoidetaan oman alueen hammashoitolassa.

Psykologi

  • Psykologin tehtävä on auttaa oppilaita kaikenlaisissa mielialaan ja omaan henkiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa.
  • Psykologin puoleen voi kääntyä esimerkiksi erilaisten jännitysten tai pelkojen, ahdistuksen tai masennuksen, väsymyksen, stressin tai univaikeuksien, ihmissuhde-/kotivaikeuksien, oppimiseen tai koulunkäynnin hankaluuksien tai omaan kasvu-/kehitysvaiheeseen liittyvissä haasteissa.
  • Pääsääntöisesti oppilas ja psykologi tapaavat kahden kesken, mutta varsinkin nuorempien oppilaiden kohdalla tavataan usein myös vanhempien kanssa ja tarpeen mukaan myöhemminkin. Tiedonvaihto kodin kanssa voidaan hoitaa myös puhelimitse tai sähköisesti.
  • Koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja psykologin työssä ovat esimerkiksi erityissairaanhoito (lasten ja nuorten psykiatria), perheneuvola ja sosiaalitoimi.

Psykologin omavalvontasuunnitelma

Kuraattori

  • Kuraattori on sosiaalityön asiantuntija, jonka tehtävä on tukea oppilaita sosiaalisissa suhteissa, koulunkäynnissä ja yleisessä hyvinvoinnissa.
  • Kuraattori auttaa, kun oppilaalla on pulmia sosiaalisissa suhteissa tai hän on levoton, luokassa on työrauhaongelmia, oppilaalla on koulumotivaation puutetta tai paljon poissaoloja tai kun perhessä on muuttuneita olosuhteita tai pulmatilanteita.
  • Keskustelut kuraattorin, oppilaan ja oppilaan vanhempien välillä ovat luottamuksellisia.
  • Kuraattorin tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat oppilaan vanhempien ja kouluhenkilökunnan lisäksi sosiaalitoimi, perheneuvola sekä lasten ja nuorten psykiatriset yksiköt.

Kuraattorin omavalvontasuunnitelma

Evästeiden käyttö

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen luomiseksi. Evästetiedot tallentuvat selaimeesi, ja niiden avulla verkkosivumme pystyy mm. tunnistamaan, kun palaat sivustollemme. Tämän lisäksi evästeiden keräämä data auttaa meitä jatkuvasti parantamaan sivustoamme.